Konstvandring_1

Konstvandring i Malmö City med Jacob Faxe

Med tydlig röst segrade Jacob Faxe klart över den vindpinande kylan under promenaden med tio konst-stopp.

25 Konstmuseivänner samlades vid Katarkt, Södertull, – Gustav och Ulla Kraitz omtyckta installation av porlande bäckar inramade av Gustavs specialbrända keramikglasyrer med Ullas mjuka bronskatter utplacerade på trappavsatserna som varma dagar fylls av personer i alla åldrar. Jacob, som samma morgon talat med Gustav, berättade att paret fortfarande är lika aktiva med nya gemensamma projekt. Från den vilsamma kanalinstallationen är stegen inte många till bronsportföljen som utgör en del av Ulla och Gustav Kraitz verk Hope, uppfört till Raoul Wallenbergs minne på 1st Ave i New York. Här, liksom i NY står portföljen på gatstenar från Budapests ghetto.

Sorgligt konstaterade vi att Staffan Nihléns Pienza utsatts för klotter. Jacob berättade om uppdraget Nihlén fått som utmynnat i denna marmorskulptur på en vattenyta omgärdad av svart diabas och blomsterrabatter. Från Gustav Adolfs torg leder kraftfulla stenskivor in till Raoul Wallenbergs plats och skulpturen.

På Gustav Adolfs torg stannade vi först för information om tävlingen i slutet på 1990-talet som vanns av Sivert Lindbloms Fem fontäner och ett klot. Sommartid strilar vatten från två nivåer på fontänerna, vintertid byts vattnet mot eld. Mera lekfullt är klotet i brons och röd granit med Malmö-gripen på toppen och två allegoriska figurer – optimisten och pessimisten – vid sidorna.

Duschen som nu fått namnet Lekande barn väckte nostalgiska minnen hos flera i gruppen. Under några år saknade vi den, men när Gustaf Adolfs torg förnyades 1999 kom den lilla statyn med sina tre barn i bassängen tillbaka. Konstnären är Anders Jönsson. Jacob berättade att Eugen Wingård köpte statyn 1914, vilken han gav till Malmö Förskönings- och Planteringsförening som i sin tur skänkte den till Malmö stad.

Gerhard Henning vann tävlingen om torgets första stora konstverk 1931. Slutformgivningen blev en knäböjande faun framför kvinnan som sträcker händerna mot himlen. På väg till bassängen med statyn, Öresund, stannade vi vid Faxes rabatt. Jacob berättad om sin farfar, Gunnar, som önskade en enkel begravning men med omtanke om den därmed förlorade förtjänsten för stadens blomsterhandlare, donerade pengar till en rabatt som varje år skulle prydas av blommor efter en tävling bland blomsterhandlarna. Rabatten har flyttats och fått en större yta, men grundtanken lever kvar.

Nästsista stopp var vid Jacobs favoritstaty Gud Fader på Himmelsbågen av Carl Milles. En staty med en intressant historia, som ett planerat fredsmonument för FN:s huvudkontor i New York 1946. Den staty vi nu kan beundra på Gamla begravningsplatsen är inköpt på auktion i Danmark – det var Jacob som uppmärksammade den – och efter nogsamt renoveringsarbete finns den nu på rondellen, vänd mot minneslunden.

Georg Oddners gravplats besökte vi som sista stopp. Denna fantastiska fotograf, som donerat alla sina verk till Malmö Konstmuseum, diskuterade vi en stund innan vår konstrunda med en utomordentligt kunnig guide avrundades med en värmande soppa, sallad, nybakt bröd och vitt vin på Hotel Temperance.

Kaeth Gardestedt

museum-collage
museum-collage
museum-collage